Deprecated: Creation of dynamic property WhitelabelOptions::$_title is deprecated in /var/www/wordpress/geekhr-staging/releases/public_html/wp-content/themes/zoxpress/admin/admin-page.php on line 79
Javni prijevoz na dva kotača Znanost
Pratite nas

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Društvene znanosti

Javni prijevoz na dva kotača

Novi ekološki koncept prijevoza gradom posuđenim biciklom (“bike-sharing“) osvojio je Pariz i neke druge europske gradove.

Ideja je prihvaćena i u Americi pa se uz New York i neki drugi američki gradovi pripremaju za oživotvorenje ove ideje. Ovaj koncept svojim korisnicima nudi “posudbu” bicikla s jedne od stotinjak lokacija u gradu, vožnju gradskom zonom do željenog mjesta i povrat vozila kada ono korisniku više nije potrebno. Ovakav prijevoz može biti najbrži način prelaženja kraćih gradskih relacija. Iako je ideja doživjela nepodijeljenu podršku i veliki odaziv korisnika u svih 400 gradova širom svijeta gdje je isprobana, pojavile su se i dalje rastu poteškoće vezane uz provedbu zamišljenog projekta. Analiza je pokazala da se korisnici ponekad suočavaju s nemogućnošću povrata bicikla, jer je stanica u kojoj žele vratiti bicikl već puna. Sljedeći problem je povremeni nedostatak bicikala u pojedinim postajama, što je također dovodi do nezadovoljstva korisnika. Stručnjaci Odjela za industrijsko inženjerstvo sveučilišta u Tel Avivu dr.Tal Raviv i prof. Michal Tzur prihvatili su se rješavanja ovog problema. Razvili su matematički model koji će biti temelj pri stvaranju potrebnog softvera. “Dosad su postaje s pohranom bicikala vodili menadžeri prema svojem nahođenju. Uz pomoć kamiona selili su bicikle na različite lokacije u gradu,” objašnjava dr. Raviv. “Ali bez racionalnog pristupa upravljanju sustavom poteškoće sa dostupnošću bicikala i mogućnošću povrata su neizbježne, kao i nezadovoljstvo korisnika.”

Rezultati ovog istraživanja su predstavljen u studenom 2010, na godišnjem sastanku INFORMS 2010 u Austinu, Texas. Stručnjak za zaštitu okoliša, dr. Raviv je naglasio da bi više američkih gradova trebalo usvojiti bike-sharing sustav. U Parizu je već danas 1.700 stanica za preuzimanje i povrat vozila. U New Yorku bi ih uskoro moglo biti dvostruko pa čak i trostruko više, što će upravljanje sustavom posudbe i povrata učiniti iznimno složenim. Dr. Raviv i prof. Tzur su zajedno sa svojim učenicima kreirali matematički model za predviđanje koju postaju bicikla treba napuniti, a koju isprazniti te kada to treba učiniti. U malim gradovima sa stotinjak mjesta pohrane vozila, to nije veliki problem i uvijek se može riješiti uz pomoć ljudske radne snage. Ali, u većim gradovima upravljanje uz pomoć računalnog programa je jedino učinkovito rješenje. Racionalni pristup upravljanju bike-sharing sustavom s pomoću matematičkih modela trenutno je u fazi razvijanja praktičnih algoritamskih rješenja. “Ispituju se načini usmjeravanja i raspoređivanja kamiona za premještanje vozila, kao i dizajniranje ostalih operativnih elemenata i unutar sustava”, kaže dr. Raviv.

Bike-sharing program donosi velike prednosti svakom gradu. Smanjuje prometne gužve i ublažava probleme koje stvara manjak parkirnih mjesta, smanjuje onečišćenje zraka i time povoljno djeluje na zdravlje ljudi, potiče fizičku aktivnost stanovništva i nadopunjava javni prijevoz. Uvođenje bike-sharing programa i održavanje takvog sustava ne stvara gradovima velike troškove, a donosi značajne koristi. U nekim gradovima i danas se biciklom najbrže stiže do cilja u vrijeme prometnih gužvi. Grad Tel Aviv je u tijeku procesa uvođenja bike sharing sustava s ciljem ubrzanja prijevoza po gradu i poboljšanja kvalitete života svojih stanovnika. Sveučilište u Tel Avivu svojim istraživanjem je pridonijelo ostvarenju ovog plana, a dobiveni rezultati će se prvo provjeriti isprobavanjem sustava u nekom drugom izraelskom gradu.

Izvor: American Friends of Tel Aviv University

Popularno

Možda će vas zanimati